Zdecydowana większość podobrazi dostępnych na rynku wykonana jest w następujący sposób: cienkie i tanie płótno surowe jest grubo pokrywane kilkoma warstwami zwykle taniego gruntu - w sposób maszynowy , naciągane na cienkie krosna i pakowane.
Zalety takiego rozwiązania: niski koszt i duża wydajność produkcji, powtarzalna jakość, podobrazie wygląda ładnie (płótno jest gładkie, tył estetyczne wykończony, całość zafoliowana)
Wady: Niska wytrzymałość i trwałość podobrazia, niska jakość płótna - często śliska powierzchnia (płótno jak cerata), mała elastyczność; wrażenie sztuczności podobrazia, częste wypaczenia krosien.
Nasze podejście do podobrazi jest dokładnie odwrotne: Na bardzo grube i mocne krosna, naciągamy ręcznie bardzo grube, gęste i mocne płótna, po naciągnięciu przeklejamy tradycyjnie i gruntujemy cienką warstwą gruntu z wyższej półki.
Zalety takiego rozwiązania: bardzo mocne, trwałe podobrazia, na których dodatkowo maluje się o niebo lepiej. Zwykle też lepszy naciąg i elastyczność płótna.
Wady: Z racji wykonania całkowicie ręcznego częściej można znaleźć drobną nierównomierność płótna czy ręcznie nakładanego gruntu. Szczególnie w tańszych wersjach tył podobrazia może być mniej estetyczny - odstająca nitka czy niesymetryczne zapasy płótna z tyłu itd.
Dzięki własnej produkcji krosien malarskich oraz płótna możemy sobie pozwolić na stosowanie półproduktów o wiele solidniejszych od tych stosowanych przez firmy konkurencyjne.
PRZYGOTOWYWANIE PODOBRAZI
1. Stosujemy krosna malarskie o przekrojach 20×35 mm, 20×45 mm oraz 28x55mm. Przy krosnach 20×45 stosujemy poprzeczki już od wymiaru 90 cm.
2. Płótno naciągane jest ręcznie na blejtram i mocowane z tyłu za pomocą zszywek tapicerskich.
3. Ręcznie przeklejamy żelatyną o wysokiej lepkości i twardości 280 st. bloom - standardowo 2
warstwy. Tradycyjne podobrazia wykonane ręcznie nie mają gruntowanych
boków.
4. W wersji gruntowanej – ręcznie nakładamy grunt holenderski gesso Royal Talens (pędzlem) – standardowo 2 warstwy.